Las Vegas, Death Valley, Mammoth Lakes en Yosemite - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Peter & Marleen - WaarBenJij.nu Las Vegas, Death Valley, Mammoth Lakes en Yosemite - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Peter & Marleen - WaarBenJij.nu

Las Vegas, Death Valley, Mammoth Lakes en Yosemite

Blijf op de hoogte en volg Peter & Marleen

10 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Death Valley
We vertrekken uit Las Vegas, genoeg gezien van deze gekte en op zoek naar wat meer rust. Die krijgen we, want op de route naar Yosemite rijden we langs Death Valley National Park. De naam zegt het al, een oase van rust, waar we slechts sporadisch auto's tegenkomen, de wegen oneindig lang zijn en we uitkijken op gebergte. Prachtig! Een mooi stukje voor Marleen om die witte Mercedes even te besturen, en Peter er als een chagrijnige rijinstructeur naast zit te mopperen.
Na een heerlijke Quasadilla in een restaurant midden in Death Valley rijden we met de ondergaande zon verder door Death Valley. De snelheidslimieten staan hier met 65 mph aardig hoog afgesteld en Peter voelt zicht net Max Verstappen op deze racebaan.
We besluiten om door te rijden tot Mammoth Lakes, wat vanaf Las Vegas ongeveer 6 uur rijden is.

Mammoth Lakes
Rond 22 uur arriveren we in Mammoth Lakes en blijken de eerste motels al vol te zitten. Bij het volgende motel wordt ons geadviseerd om weer een uur terug te rijden naar naastgelegen dorpje en het daar te proberen, want er is een festival gaande en alles alles is volgeboekt. Ook bij de mcdonalds zien we met wifi dat er alleen nog een aantal dure hotels in de randsteden beschikbaar zijn. Dan komen we op het idee om via de website Airbnb (bij mensen thuis) een kamer te zoeken. Binnen 5 minuten hebben we contact met een jong stel en de kamer is nog beschikbaar. Grappig om zo bij mensen naar binnen te lopen. Een klein houten huisje, iets van 50m2 groot, met 2 slaapkamers, badkamer en woonkamer. Hier wonen Katy en Jimmy. Jimmy blijkt een ervaren hiker te zijn en is onder de indruk van onze Angel's Landing tocht in Zion. Hij gaf ons in een half uurtje tips over de mooiste plekjes/hikes van Mammoth Lakes en Yosemite National Park. Daarnaast adviseerde hij ons al het eten uit de auto te halen, Mammoth Lakes is namelijk een van de weinige stadjes in de wereld waar het woongebied van de bruine beer samen met die van de mensen valt.
De volgende ochtend maken we eerst lekker ontbijt en gaan we naar de door Jimmy geadviseerde Mammoth Crest (hike trail) lopen. Het regent buiten en als we arriveren bliijkt het zelfs te sneeuwen. Gisteren was het nog 38 graden in Las Vegas en hier sneeuwt het, wat een contrast. We besluiten na enkele miles om te keren, er was veel mist en dus weinig te zien. Hierna nog naar de zogeheten Hotsprings gereden. Kleine meertjes met heel warm water opgewarmd door de aarde (natuurlijke jacuzzi's). Hierna Yosemite National Park ingetypt in de navigatie, slechts 2,5 uur rijden dus kunnen we neet voor het donker ons kampeerhuisje opzetten... Dat dachten we..Door sneeuwval was de Tioga pas (en de bovenliggende bergpassen) afgesloten. We werden bij het visitor information center geadviseerd om via Highway 50 naar Yosemite te reizen, met een reistijd van slechts 9 uur. Uiteindelijk toch besloten om vast aan deze omweg te beginnen, de kampeerplaatsen in Yosemite Valley hadden we tenslotte half mei al geboekt. Gelukkig hadden ze een laatste bergpas niet afgesloten en arriveerde we rond 23:30 uur op Campground North Pines Yosemite Valley.

Yosemite National Park
Bij de ingang stond een waslijst met waarschuwingsposters (beren, mountain lions, geïnfecteerde muizen etc.) op ons te wachten, welke Marleen stuk voor stuk door wou nemen. Met als gevolg dat wij met knikkende knietjes in het donker onze tent op moesten zetten. In de ochtend ziet het er allemaal wat veiliger uit en blijken we een prachtige kampeerplek te hebben. Bijzonder dat al het eten, drinken, toiletspullen en alles met een geurtje in de berenbox moet (aanwezig op elke kampeerplek). Hier wordt streng op gecontroleerd en regelmatig wordt er ingebroken in auto's door beren omdat daar nog etensresten aanwezig zijn.
De eerste dag maar gelijk naar de grootste watervallen gelopen, Yosemite Upper en Lower Falls, echter werden we verrast door het feit dat er in de herfst geen water meer is. Gelukkig was er bij de mist trail wel water, namelijk van de Vernal en Nevada Falls. Hele mooie foto's gemaakt en toch nog een aardig pittige hike.
De volgende dag met de auto een aantal scenic view points langsgegaan, waaronder Glacier Point. Prachtig uitzicht over Yosemite Valley en op de terugweg dan toch echt onze eerst bruine beer gezien. Gelijk wat foto's gemaakt en binnen no time was het beest ook weer in de wildernis verdwenen. Na al die voorzorgsmaatregelen toch nog beloond met een wilde beer.
Bij onze overnachting in Mammoth Lakes werd ons geadviseerd om de Clouds Rest Trail te gaan doen, erg mooi maar met zo'n 25km en bijna 2500meter hoogteverschil wel een pittige trail. Iets waar Marleen en Peter nog niet zo zeker van waren of ze dit wel wilde doen. Een Park ranger vertelde ons dat hij er 8 uur over had gedaan.
Uiteraard lieten wij ons hierdoor niet uit het veld slaan en een extra nacht gereserveerd op een andere camping in Yosemite. In de ochtend eerst snel de tent en berenbox opgeruimd en naar de andere camping verplaatst. Toen snel ontbijt gemaakt en daarna aan de trail begonnen. Echter was het nog een uur rijden over de Tioga Pass en konden we pas om 12 uur beginnen. Dit was niet heel geruststellend lopen met de gedachte dat het om 19 uur donker zou zijn en de Park Ranger er al 8 uur over had gedaan. Hierdoor zat het tempo er mooi in en na 3 uur waren we al bovenop de berg Clouds Rest. Wat een prachtig 360 graden uitzicht vanaf deze top. Hier even gezeten, gegeten en genoten van het uitzicht. Toen toch maar weer op weg terug, als voorbereiding hierop de heenreis een heleboel kruizen op het pad gezet, waarvan we er welgeteld maar 2 hebben teruggevonden. Bizar hoe je na zo'n lange dag toch moeite hebt om te herkennen of je al langs sommige punten bent gelopen. Net toen we op het punt waren dat we om ons heen zaten te kijken of dit wel klopte, bleek dat we er al waren. Prachtige tocht, maar wel pittig. Het gevoel om na deze tocht weer in de auto te stappen en de stoelverwarming lekker aan te zetten is heerlijk. Nog even snel langs het Tenaya Lake gereden om met de voetjes in het koude water te staan en toen terug naar de Valley. Bij aankomst in Yosemite Valley hebben we een luxe restaurant uitgezocht en, met onze hikerkleren nog aan, heerlijk gedineerd. Aan het einde van de dag een mooi record van 32.700 stappen en 27,6km op 1 dag, daar kan wel een donut-ontbijt van af.

De volgende bestemming is San Francisco!

To be continued...

• 10 Oktober 2015 - 19:52

Marja En Mengs:

Wat spannend allemaal, we zijn erg benieuwd naar de foto's van oa." de bruine beer"

• 10 Oktober 2015 - 20:41

Richarda Bossink:

Ontzettend leuk om jullie te volgen.
    Volgens mij genieten jullie volop en hebben jullie straks thuis nog veel te vertellen.nog veel plezier de laatste dagen .
    Groetjes Richarda

• 11 Oktober 2015 - 10:40

Harrij En Jose:

Hallo luitjes.
    Woh ,heel wat gezien en gelopen weer hè ?
    Jullie kunnen zo meelopen met sallandse wandel4daagse ,ben je net op tijd voor terug haha.
    Maar prachtig toch die natuur ,met de bruine beer.eng hoor.
    Nou geniet er nog van ,veel plezier.
    Lieve groetjes papa mama.

• 11 Oktober 2015 - 17:16

Moniek :

He vakantiegangers!
    Leuk om jullie verhalen te lezen! Nu nog San Francisco en de route 1 waarschijnlijk?
    Geniet nog van al het moois daar!
    Groetjes, Moniek

• 11 Oktober 2015 - 18:22

Sharon:

Jo sporty's!
    Wat een leuk verhaal weer! Jullie zetten heel wat stappen zeg en cool dat jullie nog een beer hebben gezien! Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen!! Have fun!!

• 11 Oktober 2015 - 22:04

Inge:

Hey stelletje hikers!
    Wat hebben jullie al ontzettend veel toffe dingen gedaan en gepost! :)
    Maak nog maar een heleboel mooie, indrukwekkende en jaloersmakende foto's! Goed genieten!!
    Liefs Inge

• 12 Oktober 2015 - 10:47

Frank:

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Heerlijk hoe dingen anders kunnen lopen als dat je van te voren had bedacht. Veel plezier nog aankomende tijd. Geniet ervan

Groetjes Frank

• 12 Oktober 2015 - 15:27

Mariet:

Hallo Peter en Marleen.
    Even onder het poets thuis en een kopje koffie tijd maken om weer een verhaal te lezen. Wat een afstanden leggen jullie af. Als we hier 200 km moeten rijden dan zeggen we al pfffff wat een eind, maar in zo'n mooi land is dat natuurlijk niets.
    Het lijkt mij wel super geweldig om al dat moois te zien. Geniet samen nog van al het moois wat op het programma staat.

• 13 Oktober 2015 - 21:56

Hester:

Ontzettend leuk om al jullie avonturen te lezen.
    Geniet ervan!

Hester

• 15 Oktober 2015 - 10:14

Linda:

Wat een verhaal weer, gaaf zeg. Maar geinfecteerde muizen? Brrr.
    Ik verwacht jullie binnenkort wel in huize smit hoor met alle foto's :D

xxx Tian Fenne Richard en Linda